Hoe herken je een zakelijke oplichter?

Home  >>  algemeen  >>  Hoe herken je een zakelijke oplichter?

Hoe herken je een zakelijke oplichter?

On juli 1, 2021, Posted by , in algemeen, tips, With No Comments

Vorig jaar rond deze tijd ben ik in zee gegaan met, naar wat achteraf blijkt, een zakelijke oplichter was. Dat gun ik niemand en daarom hier een aantal kenmerken waar je extra alert op moet zijn gevolgd door wat tips om het te voorkomen.

Uitstelgedrag

Er wordt continu iets beloofd of toegezegd, maar het wordt nooit (op tijd) nagekomen. Bij mij was het meest gehoorde uitdrukking:

“Ik kom er morgen op terug!”

– Raymond R.

Ik kreeg mijn eerste werkopdracht uiteindelijk pas in november, nadat de overeenkomst in juli was ingegaan. Eerst heb ik sjablonen gemaakt op basis van zijn huisstijl. Daarna kon ik dit gebruiken om ingesproken tekstberichten om te zetten in degelijk opgestelde brieven. Opvallend was al wel dat dit veel juridische inhoud had maar hijzelf geen idee had hoe hij dergelijke brieven moest opstellen. De oprechtheid van hoe blij hij was met het resultaat leek echt, dat denk ik nog steeds. Maar van alles wat ik voor hem gedaan heb was dat voornamelijk voor privésituaties van zijn levenspartner en zijn ouders waar hij zijn zakelijke kant voor aanwendde. Mij dus eigenlijk…

Contact verloopt moeizaam

Vooral mondeling contact zodat er weinig te traceren is. Slechte e-mails, ingesproken tekstberichten, geen schriftelijke bevestigingen.

Raymond Riep, Pepper Advies, Medianetworks.media, oplichter, wanbetaler, kale kip, Swifterbant, Lelystad, Zwolle

Ik heb de man een paar keer aan de telefoon gehad, twee mailtjes gehad en daarna volgde via WhatsApp een honderdtal ingesproken berichten. De opdrachtbevestiging bestond uit een mail met de tekst ‘verwijs je graag naar de bijlagen’. Alleen zaten er geen bijlagen bij en die heb ik ook nooit gekregen. Dat er ingesproken werd snapte ik ergens wel want schriftelijke reacties begreep ik niet. Dyslectie sloot ik niet uit. Op een gegeven moment vroeg ie me om een engelse tekst op te stellen voor een e-mail. En of ik de reactie op die mail wilde vertalen, te weten: ‘Can you please share those details with me?’ Okee, Engels is ie ook niet in thuis…
Toen kwam de vraag of ik de websiteteksten wilde gaan schrijven. Schrijven kan ik, maar wel raar om die vraag te stellen als je op je site pretendeert daarin kundigheid te hebben.

Betaling blijft uit

Dit is natuurlijk waar het om draait: of er wel of niet betaald gaat worden voor je geleverde product of dienst.

Hoe kun je oplichting voorkomen?

Helaas kun je het niet altijd voorkomen. Je kunt er echter wel voor zorgen dat de kans dat je er slachtoffer van wordt zo klein mogelijk maakt door de volgende zaken goed geregeld en voorbereid te hebben.

Contracten en overeenkomsten

Zorg dat je een getekend contract of overeenkomst hebt. Een mondelinge toezegging is op zich rechtsgeldig, maar zorg er dan wel voor dat die goed vastgelegd is. Wil die persoon dat niet? Ga er dan niet mee in zee, ook al lijkt het nog zo’n mooie opdracht.

Te mooi om waar te zijn is dat vaak ook…

Algemene voorwaarden

Zorg voor goede algemene voorwaarden (als je die nog niet hebt, kijk dan even in mijn lijst met ondernemerstips voor hulp daarbij), stuur deze altijd mee (officieel heet dit: stel dit ter hande) met de overeenkomst of contract en zorg er ook voor dat je een schriftelijke ontvangsbevestiging krijgt van de persoon in kwestie.

Factuur & herinneringen

Zorg ervoor dat jouw factuur voldoet aan de voorwaarden (zie belastingdienst) en stuur altijd een herinnering als deze niet betaald is binnen de betalingstermijn. Mocht er dan nog steeds niet betaald worden kun je hierna een tweede herinnering of meteen al een aanmaning sturen. Hiermee kun je oplichting niet voorkomen, maar als jouw materiaal niet professioneel eruit ziet weet de persoon in kwestie dat je geen poot hebt om op te staan. Tevens zorg je ervoor dat een incassobureau ermee aan de slag kan.

Incassobureau

Heb je alle stappen goed uitgevoerd en alle documenten op orde? Dan kun je je wenden tot een incassobureau. Je moet je wel afvragen of dat wat het moet opleveren opweegt tegen de tijd, inspanning en kosten die het gaat kosten.

Iedereen mag zich incassobureau noemen, maar wellicht is het verstandiger om een echt incassobureau te benaderen. Zij zorgen ervoor dat het juridisch goed in elkaar steekt. Dat kan bijvoorbeeld bij www.zzpincasso.nl maar je kunt je ook aansluiten bij FNV-ZZP. Behalve andere meerwaarden heeft deze bond ook een intern incassobureau waar je kosteloos gebruik van kunt maken.

Het is echter geen garantie dat er dan betaald gaat worden. In mijn geval werd de derde en laatste sommatiebrief inclusief een concept-dagvaarding per aangetekende post en gewone post verstuurd, en daarmee hield het incassotraject voor de FNV op. Er is nog wel onderzoek gedaan naar de verhaalbaarheid van de vorderingen en daaruit bleek dat het om een ‘kale kip’ zou gaan. Bovendien moeten de kosten van een gerechtelijke procedure in verhouding staan tot het financieel belang van de zaak en in deze – en helaas bij de meeste ZZP-ers – was dat niet het geval. Alles bij elkaar loop ik ruim €800 mis en heeft het me uren tijd gekost die ik uiteindelijk dus beter had kunnen besteden.

Waar ik nog de meeste moeite mee heb is dat die man hier gewoon mee weg komt. Al jaren! Hij is al eens persoonlijk failliet verklaard maar ‘wegens gebrek aan baten’ is dat weer ongedaan gemaakt. En dan is het in Nederland zo dat je gewoon weer opnieuw als ondernemer aan de slag kan gaan en nieuwe slachtoffers kan gaan maken. Wat ook zo bizar is, is dat hij nergens op gereageerd heeft. Op geen enkele verzoek tot betaling noch de correspondentie van het incassobrief. En dat kan dus ook gewoon zonder enkel gevolg.
Mocht je je nou afvragen waarom ik hem niet failliet verklaar: daar moet je minstens met z’n tweeën voor zijn. En alle kosten die daarmee gemoeid zijn zijn voor eigen rekening en het is de vraag of het me überhaupt iets zou gaan opleveren, want de belastingdienst staat vooraan in de rij en als ondernemer sta je helemaal achteraan.

Guts feeling

Of onderbuikgevoel. Als je het idee hebt dat het geen zuivere koek is, zorg er dan in elk geval voor dat je

  • je zaakjes goed geregeld hebt (zie hierboven)
  • eerder factureert (na bijvoorbeeld twee weken in plaats van vier weken) en niet eerder weer werkzaamheden verrichten voordat dat betaalt is.
  • research gedaan hebt (naamcheck en bedrijfcheck bij KvK, in social media, via Google, etc.)
  • de website en social media van de potentiële klant authentiek is.
  • bewaar alles! archiveer elk detail!

Enne… voordeel van de twijfel geven is prima, maar wees allert!

Is mijn situatie ook de jouwe en wil je erover sparren? Of heb je juist aanvullende tips?
Neem dan contact met me op!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *