Hoe herken je een zakelijke oplichter?

Home  >>  algemeen  >>  Hoe herken je een zakelijke oplichter?

Hoe herken je een zakelijke oplichter?

In juli 2020 ben ik in zee gegaan met, naar wat achteraf blijkt, een zakelijke oplichter was. Dat gun ik niemand en daarom hier een aantal kenmerken waar je extra alert op moet zijn gevolgd door wat tips om het te voorkomen.

 

De eerste versie van dit blog had ik geillustreerd met mijn persoonlijke ervaring, inclusief informatie over de betreffende oplichter. Dit Riep blijkbaar vragen op want ik heb diverse reacties gehad en daarmee heb ik een aantal ondernemers hetzelfde lot kunnen voorkomen. De oplichter werd over het artikel ingelicht en is ermee naar een advocaat gegaan en daar ontving ik een brief van (zie volgend blog). Zijn ‘goede naam’ zou ermee bedoezeld worden. Helaas (b)lijkt de wetgeving zo ingericht dat de reputatie van deze man belangrijker is dan het niet betalen voor verleende diensten. Ik werd gesommeerd het artikel direct te verwijderen en ik word aansprakelijk gehouden voor de schade die mijn blog veroorzaakt heeft.
Omgekeerde wereld toch?

N.b. de volgende bedrijfsnamen staan op naam van deze man: Pepper Advies BV, Media Networks BV (failliet), Raad&Mulder BV, Joyce Beheer BV, Riep Holding BV, …

“We hoeven niks te benoemen
Laat het zijn wat het is”

Raymond van het Groenewoud

Uitstelgedrag

Er wordt continu iets beloofd of toegezegd, maar het wordt nooit (op tijd) nagekomen. Bij mij was het meest gehoorde uitdrukking: ‘Ik kom er morgen op terug!’

Contact verloopt moeizaam

Vooral mondeling contact zodat er weinig te traceren is. Slechte e-mails, ingesproken tekstberichten, geen schriftelijke bevestigingen.

Betaling blijft uit

Dit is natuurlijk waar het om uiteindelijk draait: of er wel of niet betaalt gaat worden voor je geleverde product of dienst. Want als jouw factuur niet betaald wordt, draai je niet alleen voor die kosten op maar de reeds afgedragen BTW kun je ook niet zomaar terugvorderen. Je maakt hoedanook dus altijd extra kosten.

“Gij kent mijn ware naam
Voor wie wij zijn, wat we doen
Zijn woorden nooit genoeg”

– Raymond van het Groenewoud

Hoe kun je oplichting voorkomen?

Helaas kun je het niet altijd voorkomen. Je kunt er echter wel voor zorgen dat de kans dat je er slachtoffer van wordt zo klein mogelijk maakt door de volgende zaken goed geregeld en voorbereid te hebben.

Research

Doe altijd research! Struin een kwartiertje minimaal internet af om de betrouwbaarheid te checken. Dat hoeft natuurlijk niet bij iedere nieuwe potentiële klant, maar ik zou het altijd doen bij iemand die je niet ontmoet hebt of die je niet door een betrouwbaar persoon is geadviseerd. Google kan hierin je beste vriend zijn.

Contracten en overeenkomsten

Zorg dat je een getekend contract of overeenkomst hebt. Een mondelinge toezegging is op zich rechtsgeldig, maar zorg er dan wel voor dat die goed vastgelegd is. Wil die persoon dat niet? Ga er dan niet mee in zee, ook al lijkt het nog zo’n mooie opdracht.

Te mooi om waar te zijn is dat vaak ook…

Algemene voorwaarden

Zorg voor goede algemene voorwaarden (als je die nog niet hebt, kijk dan even in mijn lijst met ondernemerstips voor hulp daarbij), stuur deze altijd mee (officieel heet dit: stel dit ter hande) met de overeenkomst of contract en zorg er ook voor dat je een schriftelijke ontvangstbevestiging krijgt van de persoon in kwestie. Van de advocaat uit genoemde lijst heb ik begrepen dat dit niet hoeft: zolang jij maar kunt aantonen dat je je algemene voorwaarden ter hand hebt gesteld en dit gedaan hebt naar een e-mailadres waarmee je vaker met de persoon hebt gecommuniceerd.

Factuur & herinneringen

Zorg ervoor dat jouw factuur voldoet aan de voorwaarden (zie belastingdienst) en stuur altijd een herinnering als deze niet betaald is binnen de betalingstermijn. Mocht er dan nog steeds niet betaald worden kun je hierna een tweede herinnering of meteen al een aanmaning sturen. Hiermee kun je oplichting niet voorkomen, maar als jouw materiaal niet professioneel eruit ziet weet de persoon in kwestie dat je geen poot hebt om op te staan. Tevens zorg je ervoor dat een incassobureau er direct mee aan de slag kan.

Raymond Riep facturen
openstaande facturen debiteur dd. 3 december 2021

Incassobureau

Heb je alle stappen goed uitgevoerd en alle documenten op orde? Dan kun je je wenden tot een incassobureau. Je moet je wel afvragen of dat wat het moet opleveren opweegt tegen de tijd, inspanning en kosten die het gaat kosten.

Iedereen mag zich incassobureau noemen, maar wellicht is het verstandiger om een echt incassobureau te benaderen. Zij zorgen ervoor dat het juridisch goed in elkaar steekt. Dat kan bijvoorbeeld bij www.zzpincasso.nl maar je kunt je ook aansluiten bij FNV-ZZP. Behalve andere meerwaarden heeft deze bond ook een intern incassobureau waar je kosteloos gebruik van kunt maken.

Het is echter geen garantie dat er dan betaalt gaat worden. In mijn geval werd de derde en laatste sommatiebrief inclusief een concept-dagvaarding per aangetekende post en gewone post verstuurd, en daarmee hield het incassotraject voor de FNV op. Er is nog wel onderzoek gedaan naar de verhaalbaarheid van de vorderingen en daaruit bleek dat het om een ‘kale kip’ zou gaan. Bovendien moeten de kosten van een gerechtelijke procedure in verhouding staan tot het financieel belang van de zaak en in deze – en helaas bij de meeste ZZP-ers – was dat niet het geval. Alles bij elkaar loop ik ruim €800 mis en heeft het me uren tijd gekost die ik uiteindelijk dus beter had kunnen besteden.

Waar ik nog de meeste moeite mee heb is dat die man hier gewoon mee weg komt en dan dit gewoon kan in Nederland.
Mocht je je nou afvragen waarom ik hem niet failliet verklaar: daar moet je minstens met z’n tweeën voor zijn. Inmiddels heb ik – dankzij de vorige versie van dit blog – contact met andere ondernemers met hetzelfde probleem. Of het zover komt is nog maar de vraag. Alle kosten die ermee gemoeid zijn zijn voor eigen rekening en het is de vraag of het überhaupt iets zou gaan opleveren, want de belastingdienst staat vooraan in de rij en als ondernemer sta je helemaal achteraan.
En als je weet dat het om een kale kip gaat…

[update: Media Networks BV is op 25 januari 2022 door de rechter failliet verklaard! Er was een andere ondernemer die deze stap wel gewaagd heeft en ter ondersteuning aan deze aanvraag heb ik mijn stukken aangeleverd.]

[update: Rond 14 februari 2023 is het faillissement ‘wegens gebrek aan baten opgeheven’. Oftewel: het was een enorme tijd- en geldverspilling wat nul-komma-nul heeft opgeleverd en waar deze oplichter geen enkele last van heeft gehad.]

[update: het TV-programma Undercover in Nederland heeft op 28 mei 2023 aandacht aan deze persoon besteed. Iets waar ik graag mijn medewerking aan heb verleend, alleen is het onderstaande youtubefragment beperkt tot het dierenleedverhaal en is mijn aandeel eruit geknipt. In de volledige uitzending komt mijn verhaal rond 23:20min.]

 

 

Guts feeling

Of onderbuikgevoel. Als je het idee hebt dat het geen zuivere koek is, zorg er dan in elk geval voor dat je

  • je zaakjes goed geregeld hebt (zie hierboven)
  • eerder factureert (na bijvoorbeeld twee weken in plaats van vier weken) of zelfs vooraf factureert. En verricht geen werkzaamheden (meer) voordat dat betaald is.
  • research gedaan hebt (naamcheck en bedrijfcheck bij KvK, in social media, via Google, etc.)
  • de website en social media van de potentiële klant authentiek is.
  • communiceer zoveel mogelijk schriftelijk.
  • bewaar alles! archiveer elk detail!

Enne… voordeel van de twijfel geven is prima, maar wees allert!

Is mijn situatie ook de jouwe en wil je erover sparren? Of heb je juist aanvullende tips?
Neem dan contact met me op!

 

Geef een reactie