3 zinvolle tips voor Linkedingebruikers
Sinds ik BNI ken, ben ik veel actiever op LinkedIn geworden (en veel minder actief op de overige social media). Linkedin is veel zakelijker en als zzp’er/ondernemer ook de plek om digitaal connectie te maken met mijn doelgroep.
In de loop van de tijd ben ik ook wijzer geworden in het gebruik van Linkedin en een aantal wijsheden wil ik graag delen.
Maak een keuze in je volgers en diegenen die je volgt
Oftewel: hou je netwerk clean. Bepaal vooraf wie je in je netwerk wil hebben, wat je doelgroep is. Je kunt hier heel gericht op zoeken en meteen contact leggen, maar ook zien wie er al een potentiële connectie is in je directe netwerk en het via die weg zoeken.
Stuur je een connectieverzoek, stuur daar dan ook altijd een bericht mee. Dat staat zoveel vriendelijker en de kans op acceptatie is dan veel groter. Bovendien: het is je eerste indruk én je hebt meteen contact. Is je connectieverzoek geaccepteerd, stuur dan een berichtje om de ander daarvoor te bedanken.
Voorbeeldtekst voor bericht bij een blind connectieverzoek: Hallo [x], hoewel wij elkaar nog niet persoonlijk hebben ontmoet, zou ik je graag willen toevoegen aan mijn netwerk. Wie weet kunnen wij of onze netwerken iets voor elkaar betekenen in de toekomst. Sta je open voor een persoonlijk gesprek?
Bij een ontvangen connectieverzoek – ook al is deze zonder bericht – geef altijd een reactie. Bijvoorbeeld: Hallo [x], bedankt voor je connectieverzoek. Meestal link ik alleen met mensen die ik ken, mag ik vragen hoe je bij mij terecht bent gekomen? of Wat leuk dat je met me wil linken. Welkom in mijn netwerk. Laat het gerust weten als ik je ergens mee kan helpen.
Accepteer in elk geval niet zomaar een connectieverzoek en weiger verzoeken die uit zijn op het vergroten van het aantal volgers. Die veroorzaken alleen maar ruis in je netwerk.
Zorg voor een goede uitstraling van je profiel
Oftewel: zorg dat je goed vindbaar bent, je foto up-to-date is (maar geen vakantiefoto!) en al je overige contactinformatie direct te vinden is (telefoonnummer, url, adres, etc.). Zorg er ook voor dat je introductietekst vertelt wie jij als persoon bent en waarom je doet wat je doet.
Ben je ondernemer? Maak dan ook een bedrijfspagina aan.
Zie jij het verschil?
Wil jij dit ook?
App me dan even, dan stuur ik je de tricks hiervoor toe!
Weet dat het linkedinalgoritme anders werkt dan overige social media
Linkedin is heel anders dan Facebook of Instagram en het algoritme werkt (dus) ook anders. Zo wordt Linkedin vooral heel erg blij als je liket en reageert op posts; delen van posts daarentegen wordt als ‘plagiaat’ gezien en daar scoor je dus minpunten op.
Waar je op overige social media misschien wacht op reacties, is het bij Linkedin juist anders: zoek zelf de conversatie. Reageer op posts in jouw netwerk en van jouw sleutelfiguren, help anderen met jouw expertise, etc. ‘Maak van connecties conversaties’ heb ik ooit iemand horen zeggen. Want dat is waar de business gebeurt.
Vind je het lastig om berichten te schrijven? Of je profiel de juiste look te geven? Of überhaupt met linkedin – of andere social media – om te gaan? Neem dan eens contact op, ik kan jou daarmee helpen.