Voorjaarsschoonmaak (deel I)

Home  >>  tips  >>  Voorjaarsschoonmaak (deel I)

Voorjaarsschoonmaak (deel I)

On maart 23, 2017, Posted by , in tips, tags , , , , , , With No Comments

Van de week deelde ik op mijn persoonlijke pagina op Facebook de quote ‘als een rommelig bureau staat voor een rommelige geest, waar staat een leeg bureau dan voor’. Vervolgens werd ie meerdere keren gedeeld. Blijkbaar sprak het aan 🙂

Helaas moet ik bekennen: mijn bureau is niet leeg. Sterker nog, het is best wel rommelig. Maar gelukkig is het bewezen dat rommelige mensen creatief en intelligent zijn, dus daar hou ik me maar aan vast.

Een beetje creatief moet kunnen, maar er moet nog wel gewerkt kunnen worden. Sinds ik meer uithuizig werk zit ik niet meer zo vaak achter mijn bureau. En omdat ik de laatste tijd veel werk, plemp ik alles wat los en vast zit op en naast mijn bureau. Onder het mom ‘dat ruim ik later wel eens op’, je moet immers prioriteiten stellen. Maar niets vind ik irritanter dan wanneer ik dingen niet kan vinden, en daar ging het zo langzamerhand wel naar toe.

Ging inderdaad. Want ik heb voorjaarsschoonmaak gehouden!

Ik zou vandaag in eerste instantie een halve dag bij een klant gaan werken, later werd het een hele dag bij een andere klant en gisteren werd het ineens een vrije dag. Na de drukte van de afgelopen maanden eigenlijk best wel even lekker. Dagje sauna, middagje shoppen, beetje tuinieren, lekker niks doen, het had allemaal gekund maar ik heb besloten er een opruimdagje van te maken. Daar was mijn werkplek immers wel aan toe. En ik heb al vaker gemerkt dat mijn hoofd daar leger en rustiger van wordt dan van een dagje zogenaamde ontspanning. Overigens las ik daar vorige week een interessant artikel over.

“een opgeruimde werkplek is een opgeruimd hoofd”

Mijn vorige blog ging hier – toevallig – ook al over. Ter aanvulling daarop heb ik nog een paar praktische tips voor je.

  • Ruim pennen, potloden en andere materialen die je niet gebruikt danwel nodig hebt op. Dat wil zeggen: volledig uit het zicht. En bij te logisch maar ik zeg het toch: gooi datgene wat niet meer werkt meteen weg.
  • Verzamel al je laadspullen (telefoon, laptop, etc.) en andere kabels op een vaste plek, bij voorkeur ook weer uit het zicht.
  • Zorg ervoor dat je de spullen die je vaak gebruikt het makkelijkst kunt pakken of het dichtst bij je hebt liggen.
  • Zorg ervoor dat je de electronica als modems, routers of je externe harde schijf buiten je blikveld zijn. Geldt uiteraard ook voor alle bedrading van je pc, netwerk, etc.
  • Heb de documenten (ordners, hangmappen, whatever) binnen draaibereik van je bureaustoel. Overweeg overigens eens een digitaal opbergsysteem, waarbij je je document scant en vervolgens weg kunt doen.
  • Leg bij de pen of potlood die je gebruikt een notitieboekje, voor alle kattebelletjes en kleine notities.
  • Zorg voor voldoende (dag)licht op je werkplek. Ga primair voor functionaliteit en niet voor esthetiek, hoe mooi het soms ook lijkt.
  • Hou je bureau gedurende je werktijd opgeruimd en georganiseerd. Oftewel: pak het steeds klein aan.
  • Zorg voor voldoende opruimmogelijkheden aan en rondom je bureau. Een diep bureau heeft bijvoorbeeld ruimte voor bakjes en een breed bureau om je spullen letterlijk ‘even opzij te leggen’.
  • Label alle bakjes, mapjes, lades, kasten, etc.

Is jouw werkplek inmiddels een soort van dit…:

…en wil je meer naar dit…:

…maar je weet eigenlijk niet meer waar je moet beginnen? Neem dan eens contact op, want ik vind andermans bureau veel makkelijker opruimen dan mijn eigen.

 

Geef een reactie